Σχολικό Άγχος

Σχολικό άγχος

Το  κοινωνικό  άγχος  κι  η  ντροπαλότητα, λόγω  του  φόβου  της  αρνητικής διαπροσωπικής αξιολόγησης κι απόρριψης, αποτελούν συχνό φαινόμενο στην παιδική κι  εφηβική  ηλικία.

 Οι  μαθητές  με υψηλά  επίπεδα  κοινωνικού  άγχους  ανέφεραν  σε  έρευνα  πως  οι  σκέψεις  για το επικείμενο γεγονός οδηγούσαν σε αύξηση του άγχους τους. Σύμφωνα βέβαια με τον Φροϊντ το σχολείο απλά αφυπνίζει σε φυσιολογικά επίπεδα του άγχος των παιδιών. Προκειμένου  να  καταστεί  ευκολότερα  κατανοητό  το  πόσο  μεγάλες  και πολυδαίδαλες  διαστάσεις  μπορεί  να  λάβει  το  σχολικό  άγχος  όταν  διακατέχει  έναν μαθητή, θεωρήθηκε προτιμότερο να αποδοθεί και σχηματικά.

Επιπτώσεις του άγχους της αξιολόγησης

Η  αξιολόγηση  φαίνεται  να  δημιουργεί  επιπτώσεις  στη  νοητική  επίδοση  του παιδιού. Αυτό σημαίνει, ότι κάποιες φορές το άγχος καλύπτει τη μνήμη εργασίας του εγκεφάλου και οι μαθητές αποδίδουν λιγότερο. Ο μαθητής δηλαδή δυσκολεύεται να εκτελέσει επιπλέον μαθησιακές λειτουργίες με αποτέλεσμα να μαθαίνει μηχανικά και να μην αποδίδει.

Επιπλέον,  το  άγχος  επαναφέρει  μνήμες  από  προηγούμενες  εκθέσεις  του μαθητή  στο  άγχος  της  αξιολόγησης.  Ο  μαθητής  δηλαδή  σκέφτεται  με  φόβο  το γεγονός   της   εξέτασης,   σκέφτεται   παρόμοια   γεγονότα   και   εικόνες   αποτυχίας.

Αυτό  έχει  ως  αποτέλεσμα  να  προσπαθεί  ο  μαθητής  να αποφύγει   την   διαδικασία   της   αξιολόγησής   του. Ακόμα,  το  σχολικό  άγχος  έχει αρνητικές  συνέπειες  στην  ψυχοκοινωνική προσαρμογή και ανάπτυξη των μαθητών. Οι μαθητές, λόγω της μη επίτευξης υψηλών σκορ  σε  τεστ  και  αξιολογήσεις  γίνονται  λιγότερο  επιλέξιμοι  από  τους  συμμαθητές τους για δημιουργία φιλικών σχέσεων. Κάποιες φορές αυτό οδηγεί στην απομόνωση.

Είναι  εμπόδιο,  επομένως,  στην  ανάπτυξη  επαρκών  κοινωνικών  δεξιοτήτων, και δημιουργεί αρνητική αυτοεικόνα, αισθήματα αποτυχίας και μια λιγότετο ευτυχισμένη καθημερινότητα.  Επιπλέον έρευνες  στον  εκπαιδευτικό  τομέα  δείχνουν  πως  υπάρχει αρνητική  συσχέτιση  ανάμεσα  στο  άγχος  των  εξετάσεων  και  τις  ακαδημαΪκές επιδόσεις. Υποστήριξε  ότι  μαθητές- τριες  με  αρκετό  άγχος  εξετάσεων αποδίδουν λιγότερο καλά από ότι μαθητές με λιγότερο, ασκούν αυτοκριτική και είναι πιο  πιθανό  να  ανησυχούν,  αυτό  όμως  οδηγεί  σε  χαμηλές  επιδόσεις.

Γενικά,  οι  αδύναμοι  μαθητές  είναι  αυτοί  που  έχουν  και  το περισσότερο άγχος. Είναι πολύ αυστηροί με τον εαυτό τους, συχνά είναι και οι άλλοι μαζί  τους. Τα  παιδιά  αντιμετωπίζουν  μια  εσωτερική  σύγκρουση:  από  τη  μια  είναι  η ηλικία κι η φύση τους τέτοια που ζητούν το παιχνίδι, κι από την άλλη, είναι η ανάγκη να αποδώσουν στο σχολείο.

Όλη αυτή η πίεση όμως, έχει τα αντίθετα αποτελέσματα, το άγχος γίνεται μη δημιουργικό.

www.momlife.gr

Μην ξεχνάτε! Σας περιμένουμε στην ομάδα μας στο facebook momlife.gr για να ενημερώνεστε, να μοιράζεστε τις σκέψεις και τις ιδέες σας.

 

Πείτε μας τη γνώμη σας